Direktlänk till inlägg 26 september 2022

Dags att ta hand om fröer

Av Petrus Hortulanus - 26 september 2022 12:45

Hösten börjar så sakteliga göra sitt intåg men så sent som igår märktes en varm sommarbris då jag var ute och spatserade. Häromdagen samlade jag massa fröer!


   
Gamla snusdosor är bra förvaringskärl! (Bilderna är klickbara)


En torr och förhållandevis solig dag är perfekt för att samla in fröer från det som blommat över. Hemma ligger en hel hop med fröer på torke, det är linfrö, dockkrage, vallmo, afrikansk margurit (är den sortäkta, tros?), stockros, topplökar från vitlök, störbönor, Rudbeckia, purpurklätt...


 
Fröer på torke


Fördelen är också att det kan gott ligga och torka ett bra tag tills man tar hand om det när man har tid och ork någon mörk och fuktig höstkväll!

Och det är även hög tid att ta hand om några av de sista mogna tomaterna på balkongen och ta fröer av, särskilt de två sorter som jag fått från bekanta!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petrus Hortulanus - 22 december 2023 09:45


Den 18/12 efter ett antal dagars duggregn och temperaturer uppåt 8-10 plusgrader tog jag mig änteligen i kragen och skördade de sista pantofflorna som var i jorden. Hade låga förhoppningar med tanke på att det varit 6-7 minusgrader för någon vecka se...

Av Petrus Hortulanus - 9 december 2023 10:00

Jag tänkte sätta vitlöken i mitten av november (har gjort detta 30/10-15/12 de senaste 3-4 åren) men p.g.a. snöblandat regn, mörker, elände m.m. så blev det inte av. 25/11 tänkte jag att det var hög tid men vädret hade slagit om. Jag gjorde i ordning...

Av Petrus Hortulanus - 28 oktober 2023 01:15

Gyllenbär är goda och försvinner oftast till frukost och efterrätt men det blir ju ofta stora skördar på kort tid, och då kan det ju vara kul att göra något av det hela.     Ett lass med gyllenbär (ja, jag vet att några är lite omogna) Provad...

Av Petrus Hortulanus - 21 september 2023 21:37

(recept från min mor, oklar källa från början)     Marmeladtillverkning (bilden är klickbar) 1 kg röda tomater1 citron1 vaniljstång (eller motsv mängd pulver/pasta)1 kg syltsockerReceptet räcker till 3-4 burkar á 500 g.1. Skålla tomaterna. Dra...

Av Petrus Hortulanus - 15 september 2023 16:30

  Receptet jag utgick ifrån (bilden är klickbar)   Förra veckan gjorde jag "ketchup" i enlighet med receptet i ICA:s tidning Buffé nr 8, 2023, där vi meddelas att "Tomatketchup är väldigt enkelt och otroligt gott att göra själv...", vilket är he...

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards