Alla inlägg under juli 2020

Av Petrus Hortulanus - 24 juli 2020 15:45

Jag har alltid tyckt att det varit något speciellt med stockrosor. De var alltid närvarande under min barndoms somrar i Skåne och fanns som en vacker inramning av mina föräldrars tomt mot gatan (innan plantorna förtvinade under värmeböljan 2018). Jag kan inte tänka mig att de någon annanstans i Sverige frodas som i Skåne men de går att finna i större bestånd på sina håll i Blekinge och på bägge sidorna av Kalmarsund. De tycks så sig själva efter eget tycke, ofta på små obetydliga ytor och jag undrar om de inte gynnas av att befinna sig invid en stengrund eller låg mur?

Så här vackra stockrosor fick jag se i förra veckan!

 

Stockrosor vid entrén till Österlens museum i Simrishamn

 
Ett helt bestånd vid en länga i Rörum

Förra året smög jag omkring på Österlen i september och plockade på mig en del fröer som jag omsorgsfullt torkade vid hemkomsten. Några myllade jag ner i särskilt avgränsade små rutor på min odlingslott i oktober och några tidigt i våras men inget livstecken. Jag läste så, alldeles för sent att det gick att driva upp dem inomhus tidigt på våren för att sätta ut dem och få dem att blomma samma år. Tyvärr var det redan maj när jag provade att så några fröer inomhus. De små plantorna planterades så ut 4:e juni.

 
Mina stockrosor nu, höjd kanske 15 cm.

Man lär sig så länge man lever men uppenbarligen är det ett flerårsprojekt det här :)

Lovisa i odlingszon 5 har förresten en informativ video om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=tPMAQPKGZ8M


Av Petrus Hortulanus - 2 juli 2020 08:30

En vänlig grönskas rika dräkt har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt de fagra örtesängar,
och solens ljus och lundens sus och vågens sorl bland viden, förkunna sommartiden...

...och mangold, spenat, rovor och lök börjar mogna!

På Luciadagen, 13:e december, sådde jag gul lök av sorten "Radar" från Plantagen. Nu börjar några av dem bli ganska stora, så jag har skördat en handfull. Fantastiskt mjälla och fina. Spenaten av sorten "Nores" har gått upp i blom och mangolden av sorten "White Silver 2" börjar bli ganska stora. Plocksallaten är krispig och fin och majrovorna av sorten "Snowball" börjar bli stora. Rädisorna har jag dock låtit bli för stora och träiga.


 
Blommande spenat i pallkrage


Av spenaten och löken blev det idag en paj!

Pers spenatpaj (4 portioner)

Paj:
    3 dl vetemjöl
    1,25 hg smör
    2-3 msk vatten

Fyllning:
    cirka 2 hg spenat
    2-3 små gula lökar (eller 1 stor)
    2,5 dl mjölk/gräddmjölk
    2-3 ägg
    1 hg riven ost
    salt och peppar

Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten, arbeta ihop till en deg. Låt stå kallt i 15 minuter.
Tryck ut degen i en form. Sätt ugnen på 200 grader.

Skär spenat, hacka lök. Lägg i pajskalet. Rör ihop ägg, mjölk och kryddor. Häll detta över grönsakerna. Toppa med riven ost.

Sätt in pajen på mellanplats i ugnen. Grädda i 30-40 minuter.

Serveras gärna med lätt förvälld mangold, majrova och färsk sallat.


   

Smaskig spenatpaj

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards