Alla inlägg under augusti 2020

Av Petrus Hortulanus - 28 augusti 2020 12:22

Det är lite roligt, och ibland även frustrerande att se hur allt växer fram, sällan på det vis som jag föreställt mig.

Många gånger tycker jag nästan att de växter som är finast och frodigast är sådana jag inte själv satt. Jag har stora ståtliga solrosor som satt sig själva, fantastiskt praktfulla ringblommor som kommit av fröer som spritt sig från förra årets blommor. Kungsljus som dyker upp lite här och var, någon form av Allium med vita blomsterbollar som jag inte sett innan. Där jag sådde svartrötter blev det en vildäng och, vad jag kan se, inte några svartrötter alls.

Jag anlade även två blomsterrabatter i slutet av våren, efter att ha jag skissat och donat. Resultatet blev ju ganska fint ändå men inte direkt som det var ritat och sått :)

"Blommor #2" innehåller Tagetes, Rudbeckia, Sömntuta, Vallmo, Kamomill, Kråkvicker, Rödklöver, lite Svinmålla och Fårtunga.

      
Till vänster är min plan för hur det skulle se ut, till höger hur det blev (VC är Vallmo 'Victoria Cross', Rb=Rudbeckia, T=Tagetes och ST=Sömntuta). Observera att bilderna går att klicka på för att få i större storlek.  

"Blommor #3" innehåller Blåklint, Viol, Lila Iberis, någon enstaka Sommarslöja, något enstaka Lejongap, Gråbo, Åkerfräken, Svinmålla...

   
Till vänster min plan och till höger verkligenheten för cirka 2 veckor sedan. Observera att bilderna går att klicka på för att få i större storlek.

Skall man få verkligheten att överenstämma bättre med planen är det kanske en idé att antingen driva upp växterna i krukor och plantera ut (som kommunen gör i offentliga planteringar) eller att bli bättre på att identifiera småplantor?

Av Petrus Hortulanus - 18 augusti 2020 17:17

Idag blev det gratäng till middag. Det blev både gul och grön squash i den. Tyvärr glömde jag ta hem den gula löken så det fick bli en köpt röd lök från kylen istället men det funkade det med :)


       

Två steg i matlagningen :P 


Pers Squash-gratäng (2 portioner)


Ingredienser:

3-4 hg Squash
2-3 stora tomater
2,5 hg störbönor
1 stor lök (gul/röd)
2,5 dl riven ost
salt
smör


Gör så här:
Förväll bönorna i 5-10 minuter. Låt svalna lite.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skiva squash och lök fint. Skär tomaterna i mindre klyftor.
Fräs squash och lök i stekjärn i 5-10 minuter, tillsätt tomaterna mot slutet.
Stjälp upp 2/3 av squash, lök och tomater i smord ugnsform.
Skär bönorna i småbitar, lägg dem i ugnsformen och lägg över resterande tredjedel av resten.
Salta efter smak. Lägg över den rivna osten och in med allt i ugnen.
Ta ut efter cirka 20 minuter.

...och låt väl smaka :P

Av Petrus Hortulanus - 13 augusti 2020 22:34

Idag har jag invigt mina fantastiska illgröna tredelade stapelbara krukor genom att plantera 6 st Rudbeckior av sorten Marmalade och en Tagetes. Hittade dessa av en händelse i storstaden Karlskrona i butiken Enkla härom veckan för halva priset (ordinarie pris 149 kr/st). Önskar bara att jag köpt fler :)

 

 
Kul planteringslösning :)

Av Petrus Hortulanus - 11 augusti 2020 15:30

I Urminnes tider har människan gjort kläder av lin, ett härligt material som passar mycket bra såhär års.

Innan det kan bli till tyg skall det rötas, brytas, torkas, skäktas, häcklas m.m En del av dessa moment skedde i "Brydestuan" (Brytestuga), vilket var en för ändamålet uppförd byggnad som gärna placerades en bit utanför byn p.g.a brandrisken. Här och var i Sverige finns sådana kvar till beskådan.


 
Kung Markattas linfröer med resultatet i bakgrunden 26:e juni


Själv städade jag i skafferiet i våras och fann då en påse med Kung Markattas ekologiska linfröer från Polen, bäst före 2018. De var så ekologiska att insekter hade spunnit väv inuti påsen redan innan jag öppnade den för några år sedan. Då jag knappt äter linfrö beslöt jag nu att hiva fröerna men provade att mylla ner ett antal rader i jorden i den 24:e april och det blev en miniatyr-linåker :)


 
Närbild på de vackra linblommorna nu i augusti.


De små blommorna (kanske 1 cm i diameter) är väldigt vackra och har kommit i omgångar med början kring den 20:e juni.

Alternativ.nu har en uttömmande informationstext om Lin: http://handbok.alternativ.nu/Odling/Kryddor_och_%C3%B6rter/%C3%96rtlista/Lin

Av Petrus Hortulanus - 8 augusti 2020 09:30

Förra året fick jag fyra plantor brysselkål av en kollega, vilka jag planterade i en fyrkant i en pallkrage. Två dog ganska snabbt men två växte till sig och blev stora och fina. Dock blev det "aldrig" någon skörd men jag kunde plocka några "avfröntingar" till "brysselkålor" i samband med jul. Mikroskopiska men goda.

Jag lät plantorna stå kvar och flyttade dem till en tom plätt vid staketet nu i våras.


 

Övervintrad brysselkål 28:e april.


Men en av de två plantorna blev anfallen av en hund och så var det bara en kvar.


 
Border-terrier angriper och äter Brysselkål!

I dessa dagar med massa skörd på gång noterade jag att fröskidorna börjat spricka så nu har jag tagit tillvara en massa skidor som ligger och torkar hemma i köket, så får vi se om det blir ett nytt försök nästa år.

 
Torkade fröskidor till brysselkål 7:e augusti 2020.

Kuriosa: Avfrönting är ett blekingskt ord som enligt Syd- och västsvensk dialektdatabas betyder "inavel" eller "missfoster" men enligt mig snarast mest beskriver at något är mycket litet (och kanske därmed missformat?); https://www.isof.se/sprak/dialekter/syd--och-vastsvensk-dialektdatabas/sok-i-databasen.html

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards