Direktlänk till inlägg 21 september 2023

TOMATMARMELAD MED VANILJ

Av Petrus Hortulanus - 21 september 2023 21:37

(recept från min mor, oklar källa från början)


 
Marmeladtillverkning (bilden är klickbar)


1 kg röda tomater
1 citron
1 vaniljstång (eller motsv mängd pulver/pasta)
1 kg syltsocker

Receptet räcker till 3-4 burkar á 500 g.

1. Skålla tomaterna. Dra av skalet och biten där skaftet suttit. Skär tomatköttet i mindre bitar.


2. Skrubba citronen. Riv skalet och pressa ur saften i en rymlig tjockbottnad rostfri kastrull. Dela vaniljstången och skrapa ur. Tillsätt även stången. [Här har jag istället använt 1 tsk vaniljpulver, vilket är mycket smidigare och billigare].

3. Tillsätt tomathacket och syltsockret och låt koka 5-10 minuter*.

4. Gör marmeladprovet. Ta grytan från värmen och skumma väl.

5. Häll upp marmeladen på rena burkar.

* - Enligt upppgift så "brukar det räcka med 5-10 minuter", jag fick koka i uppemot 45 minuter(!) innan det blev någon form av marmelad.


    
Färdigt resultat (bilden är klickbar)


Marmeladen är god men jag upplever den som lite för söt, kanske kan man framöver minska mängden syltsocker något?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petrus Hortulanus - 22 december 2023 09:45


Den 18/12 efter ett antal dagars duggregn och temperaturer uppåt 8-10 plusgrader tog jag mig änteligen i kragen och skördade de sista pantofflorna som var i jorden. Hade låga förhoppningar med tanke på att det varit 6-7 minusgrader för någon vecka se...

Av Petrus Hortulanus - 9 december 2023 10:00

Jag tänkte sätta vitlöken i mitten av november (har gjort detta 30/10-15/12 de senaste 3-4 åren) men p.g.a. snöblandat regn, mörker, elände m.m. så blev det inte av. 25/11 tänkte jag att det var hög tid men vädret hade slagit om. Jag gjorde i ordning...

Av Petrus Hortulanus - 28 oktober 2023 01:15

Gyllenbär är goda och försvinner oftast till frukost och efterrätt men det blir ju ofta stora skördar på kort tid, och då kan det ju vara kul att göra något av det hela.     Ett lass med gyllenbär (ja, jag vet att några är lite omogna) Provad...

Av Petrus Hortulanus - 15 september 2023 16:30

  Receptet jag utgick ifrån (bilden är klickbar)   Förra veckan gjorde jag "ketchup" i enlighet med receptet i ICA:s tidning Buffé nr 8, 2023, där vi meddelas att "Tomatketchup är väldigt enkelt och otroligt gott att göra själv...", vilket är he...

Av Petrus Hortulanus - 15 september 2023 00:00

Tips från min mor; kok upp vattnet. Lägg i sköljda tomater. De skall inte ligga i kokande vatten lång tid (blir mjuka). Om de inte spricker självmant: ta en tandpetare och stick hål på skalet. Då brukar det "rämna".   Därefter kan man dra av skal...

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards