Direktlänk till inlägg 10 maj 2022

Potatis och lök i jorden!

Av Petrus Hortulanus - 10 maj 2022 20:53

Efter en lång kall period och att jag varit upptagen med annat har äntligen odlingen börjat ta fart.


2:e maj fick sättpotatisen som legat och grott till sig lite i källaren komma i jorden. Då jag inte avser ha tomater på min lott i år så får det istället bli potatis!

 
Sättpotatistransport!

 

 
30 potatisar (varav några delade) i jorden!

 

Dagen efter var det dags att få ner gul lök i jorden. Tidigare har jag haft en sort som sätts på hösten likt vitlök men dessa lyckades jag ej få tag på i höstas. Istället fick det bli vanlig vårsättning, oklart vad sorten heter då det endast benämndes "sättlök gul lök" :(


 
43 små gula lökar på plats!

 

Köpte också för någon månad sedan en 3,5 meter lång odlingstunnel på JULA från Hard head med små metallbyglar och en medföljande transportväska. Pris 64 kr. Mycket lyxigt!


 
Hardhead odlingstunnel


Efter lite flyttande av de yttersta lökarna kom tunneln på plats. Skall bli väldigt intressant att se hur detta fungerar och om den inte släpper in lökflugor i underkanten!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petrus Hortulanus - 22 december 2023 09:45


Den 18/12 efter ett antal dagars duggregn och temperaturer uppåt 8-10 plusgrader tog jag mig änteligen i kragen och skördade de sista pantofflorna som var i jorden. Hade låga förhoppningar med tanke på att det varit 6-7 minusgrader för någon vecka se...

Av Petrus Hortulanus - 9 december 2023 10:00

Jag tänkte sätta vitlöken i mitten av november (har gjort detta 30/10-15/12 de senaste 3-4 åren) men p.g.a. snöblandat regn, mörker, elände m.m. så blev det inte av. 25/11 tänkte jag att det var hög tid men vädret hade slagit om. Jag gjorde i ordning...

Av Petrus Hortulanus - 28 oktober 2023 01:15

Gyllenbär är goda och försvinner oftast till frukost och efterrätt men det blir ju ofta stora skördar på kort tid, och då kan det ju vara kul att göra något av det hela.     Ett lass med gyllenbär (ja, jag vet att några är lite omogna) Provad...

Av Petrus Hortulanus - 21 september 2023 21:37

(recept från min mor, oklar källa från början)     Marmeladtillverkning (bilden är klickbar) 1 kg röda tomater1 citron1 vaniljstång (eller motsv mängd pulver/pasta)1 kg syltsockerReceptet räcker till 3-4 burkar á 500 g.1. Skålla tomaterna. Dra...

Av Petrus Hortulanus - 15 september 2023 16:30

  Receptet jag utgick ifrån (bilden är klickbar)   Förra veckan gjorde jag "ketchup" i enlighet med receptet i ICA:s tidning Buffé nr 8, 2023, där vi meddelas att "Tomatketchup är väldigt enkelt och otroligt gott att göra själv...", vilket är he...

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards