Alla inlägg under mars 2021

Av Petrus Hortulanus - 28 mars 2021 19:45

 
En nyanlagd hallonbåt! :)


Min mor undrade om jag ville ha lite hösthallon av sorten "Autumn bliss" som spritt sig bland övriga rabatter i föräldrarnas trädgård och det tackade jag ja till. Då är bara frågan var och hur jag skulle plantera dessa.
Autumn bliss uttalas ibland felaktigt "Autumn blitz" men det rör sig alltså om lycksalighet och inte ett bombanfall! :D

Jag har genom åren funderat på att anlägga en rabatt i båtform, likt en skepps-sättning då jag tänkte att det kunde vara dekorativt. Härom veckan promenerade jag så i ett annat odlingslottsområde och inspirerades av någon som gjort omfattande flätade små gärden runt sina rabatter. Så varför inte kombinera alltihop och anlägga en hallon-båt :D

Efter moget övervägande fann jag en lämplig plats i landet och samlade på mig en del grövre slanor och tunnare vidjor, vilket är lätt att få tag på, då det klipps ned väldigt mycket buskage överallt just nu.


 
Före!


Nu var det dags att röja denna plats på cirka 6 kvadratmeter. Jag trodde att jag hade odlat lin och ringblommor där men uppenbarligen hade jag mest odlat kvickrot, med inslag av åkerfräken och något enstaka gammalt trött (sommar?)hallon av dem jag har som knappt ger bär alls. Mina två 12L-hinkar fylldes åtminstone 15 gånger vardera med rotogräsdelar och i ena änden var det nästan som att försöka gräva sig igenom en nedgrävd korg, så mycket kvickrot-rötter var det!

Efter en omfattande genomgrävning och iblandning av gödsel måttade jag så ut var jag skulle ha stolpar och hallon. Hallonen skall ha en 75 cm mellan sig men här blev det kanske något mindre.


   

Halvfärdiga steg i arbetet

Slog ned stolpar med slägga, drog en överbliven rabattkant runt planteringen för att minska risken något för ytterligare kvickrotsinvasion och planterade cirka 15 hallonplantor i väldigt olika storlekar. Därefter försökte jag mig på att fläta ihop vidjorna, vilket väl blev hyfsat men inte så bra som jag tänkt. Lade även marktäckväv och en del täckbark på denna lilla gång för att man en dag förhoppningsvisk skall kunna skörda därifrån.

 
Herr rödhake visiterar.


Efter avslutat arbete inspekterades arbetet av herr Rödhake, som inte hade någon invändning!

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards