Alla inlägg under mars 2022

Av Petrus Hortulanus - 4 mars 2022 20:46

I min gamla lägenhet så byggde jag ihop en odlingshylla anpassad för fönstrena där. Efter mycket om och men är den sedan 1,5 vecka anpassad för att passa i nya lägenhetens något smalare fönster. Passade även på att måla den vit för bättre reflektion.


   
Bilderna är klickbara och persiennen är nere bara för att minska reflexerna.


Materialet till hyllan är en stomme av kasserade kvadratiska käppar som utjorde väggdekoration på gamla jobbet, två brädor från en kasserad ribbotten och tre hyllplan som köpts på JULA när de hade kampanj. Hyllplanen är lite lätt flyttbara och även LED-belysningen.


   
En äkta raritet från tiden före Sovjetunionens fall!


Belysningen utgörs av LED-belysning från JULA som också köpts på rea, oklart hur effektiv den är men någon nytta gör den väl? Har även en begagnad växtlampa från Lumalampan AB i Karlskrona som jag hittade i min fars gamla gömmor. Enligt wikipedia lade fabriken där ned 1991 så det säger ju lite om åldern. Förpackningen utlovar en brinntid på cirka 1000 timmar (inte så mycket men jag tror att den borde vara uppe i det mångdubbla vid det här laget!?)

Ekonomisk kostnad inklusive belysning: 3-400 kr. Kostnad i tid: oräknelig :D

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards