Alla inlägg under juni 2021

Av Petrus Hortulanus - 29 juni 2021 09:15

På semestern i Budapest före Coronautbrottet 2020 så besöktes förutom bazarer, hjältarnas torg med pampiga statyer, skumma matställen men även en fantastisk botanisk trädgård; "botanikuskert" (eller möjligen tüvészkert = örtträdgård) som det visst heter på ungerska. Där kunde man se på alla möjliga, mer eller mindre exotiska växter. På vägen därifrån besöktes en trädgårdsaffär som hade fiffiga och billiga krukor och odlingslådor samt en massa fröer. Efter att ha försökt att begriva mig på vad det stod på fröpåsarna så köpte jag till slut "Egynyari virag ausztral szazszorszep" vilket google-översatt blir "Årlig australisk tusenskönablomma", närmare bestämt en sådan i färgen "kek" = blå.


 
Ungersk fröpåse



Av de stiliserade instruktionerna på baksidan kunde jag begriva vilken månad fröerna skulle sås så jag sådde några fröer utomhus i maj i mina konservburkskrukor, vilket gav en fin blomstring i augusti, därefter tog jag hand om fröer från dem. I år blev det istället förodling inomhus i slutet av mars och utplantering i slutet av maj, några har nu blommat i snart en månad redan! En annan kul detalj är att det i år börjat uppstå lite färgvariationer där några växter har mer lila blommor, några mer djupblåa och några mer "kek" som originalet.


   
Dockkragarna 27/8 2020 respektive 29/6 2021


Alltid roligt att hamna på ställen man inte planerat besöka :)

Av Petrus Hortulanus - 4 juni 2021 17:00

För ungefär en månad sedan arbetade jag på min lott och lottgrannen Peter höll på med märkliga grävarbeten. Jag undrade vad han gjorde och han berättade då för mig om hügelkultur, vilket jag aldrig hört talas om tidigare.

Det är alltså en tysk/östeuropeisk odlingsform från Anno Dazumal. En annan lottgranne, en sydafrikanska, berättade att man använde ett liknande tillvägagångssätt i Afrika vid odling av Squash; man gräver en liten grop och bygger en hög med sly och ris i densamma för att därefter fylla på med mindre trädgårdsavfall och jord – ”som ett slags halvkompost”.

Efter att ha sett på en mängd youtubeklipp och bloggar beslöt jag mig så för att pröva och började samla ihop ved, gamla småstubbar och allt möjligt i skog och mark samt eget trädgårdsavfall, ris och nedklippta buskar.


 
Der Gärtner meldet: Zum Hügelkultur bereit!


     

Först en grop, därefter tjockt virke och successivt mindre ris och trädgårdsavfall för att upptill bygga på med gräsklipp och jord.


Det blev ett par rejäla träningspass men till slut blev det klart och första gästen har flyttat in;

 
Två plantor rödkål som jag har fått.

Tanken är att odla Squash och pumpa här vad det lider, vi får se vad det kan bli av det hela!


Fortsättning följer...

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards