Alla inlägg under september 2023

Av Petrus Hortulanus - 21 september 2023 21:37

(recept från min mor, oklar källa från början)


 
Marmeladtillverkning (bilden är klickbar)


1 kg röda tomater
1 citron
1 vaniljstång (eller motsv mängd pulver/pasta)
1 kg syltsocker

Receptet räcker till 3-4 burkar á 500 g.

1. Skålla tomaterna. Dra av skalet och biten där skaftet suttit. Skär tomatköttet i mindre bitar.


2. Skrubba citronen. Riv skalet och pressa ur saften i en rymlig tjockbottnad rostfri kastrull. Dela vaniljstången och skrapa ur. Tillsätt även stången. [Här har jag istället använt 1 tsk vaniljpulver, vilket är mycket smidigare och billigare].

3. Tillsätt tomathacket och syltsockret och låt koka 5-10 minuter*.

4. Gör marmeladprovet. Ta grytan från värmen och skumma väl.

5. Häll upp marmeladen på rena burkar.

* - Enligt upppgift så "brukar det räcka med 5-10 minuter", jag fick koka i uppemot 45 minuter(!) innan det blev någon form av marmelad.


    
Färdigt resultat (bilden är klickbar)


Marmeladen är god men jag upplever den som lite för söt, kanske kan man framöver minska mängden syltsocker något?

Av Petrus Hortulanus - 15 september 2023 16:30

 
Receptet jag utgick ifrån (bilden är klickbar)


Förra veckan gjorde jag "ketchup" i enlighet med receptet i ICA:s tidning Buffé nr 8, 2023, där vi meddelas att "Tomatketchup är väldigt enkelt och otroligt gott att göra själv...", vilket är helt korrekt om man med "väldigt enkelt" menar "komplicerat och tidskrävande", och med "otroligt gott" menar "helt okej men med en skarp smak".

Att ha tomaterna i ugnen i så lång tid som en timme gjorde att stora mängder ånga frigjordes, det var väl tanken, men ugnen var som en bastu. När det var tio minuter kvar tittade jag efter i dimman och i samband med detta gick inte ugnsluckan igen ordentligt, vilket resulterade i att hela displayen immades igen och uppenbarligen trängde fukta in någonstans, vilket resulterade i att säkringen löste ut. Kunde alltså inte använda ugnen på ett par timmar bara för att spä på det allmäna krånglet!

Det tog väldigt lång tid för tomaterna att svalna och därmed kunna skalas, tillsatte så 4 dl vatten enligt receptet, vilket gjorde att det blev en soppa, kokte betydligt längre än 15 minuter men ändå var allt väldigt slabbigt.

Oklart vad syftet med mixning och passering egentligen var. Skall man slänga allt som rinner igenom alternativt fastnar? Slöseri!

I den allmänna irritationen och extrema tidsåtgången räknade jag fel och hade i 3 msk ättika 24% kombinerat med 3 msk vatten = 6 msk ättiksprit (12%), vilket alltså blev i receptets övre del och ej i den lägre som jag tänkt. Detta resulterade i en tämligen skarp smak.

Noterar dock att receptet uppdaterats något på ICA.se, där några andra klagar på att det blev slabbigt (https://www.ica.se/recept/ketchup-pa-rostade-tomater-729970/).

På hemsidan framgår också att hållbarheten endast är cirka en vecka(!!!) i kylen, vilket är helt absurt kort tid. Kunde alltså i princip lika gärna slängt detta, i svett och möda framodlade, kilo tomater i sjön!

Sammantaget, onödigt många moment, ologiskt att först tillaga så att vätska försvinner för att därefter tilsätta vätska!


 
Någon form av färdigt resultat.. (klickbar bild)


I princip samtliga recept jag finner vid en snabb internetsökning använder metoden kokning under lång tid för att reducera ner ketchupen. Detta skall jag i så fall göra nästa gång!

Av Petrus Hortulanus - 15 september 2023 00:00

Tips från min mor; kok upp vattnet. Lägg i sköljda tomater. De skall inte ligga i kokande vatten lång tid (blir mjuka). Om de inte spricker självmant: ta en tandpetare och stick hål på skalet. Då brukar det "rämna".


Därefter kan man dra av skalet, lämpligen efter att tomaterna kallnat något.

Av Petrus Hortulanus - 6 september 2023 13:00

Nu är det full skördetid för tomater men även squash och bönor m.m Jag har för avsikt att återkomma med några väl valda recept men tills dess kommer här en presentation av mina tomater!

Ainas Ölandstomater - dessa fick jag för några år sedan av en äldre dam vid namn Aina, som fått dem på Öland men glömt deras rätta namn. Busktomat på 40-50 cm  höjd och 1-2 cm sötaktiga röda frukter. Skall ej rensa tjyvar på dem.

Hundred and Thousands - fick fröer av lottdamerna invid. Trevlig busktomat/ampeltomat som blir cirka 30-40 cm hög. Röda frukter på 1-2 cm, skall ej tjyvas.

Indigo Rose - Helt ny för mig, köpte en planta "på gatan". Upp till 2 m hög, ger tilltagande svarta frukter på kanske 3-5 cm i diameter.

Maja - busktomat på upp till 50-60 cm. Ger röda frukter på 3-4 cm. Behöver inte tjyvas. Tyvärr har en av mina två plantor haft massiva angrepp av pistillröta i år. Den andra inte tillstymmelse till det...

Marmande VR - Massiv bifftomat som jag inte provat innan. 1,5-2 meter hög. Ger rödorangea köttiga frukter på ibland över 1,5 hg.

Money Maker - en riktigt klassisk stor röd tomat med ursprung i England. Blir  uppemot en meter hög och ger röda frukter på omkring 80 g.

Taxi - gul ganska stor busktomat. Plantan blir 50-60 cm hög och frukterna ligger på runt 1 hg per styck, något syrlig ton. Brukar inte behöva tjyvas.

Tigerella - lite speciell spräcklig tomat som ger god skörd av tomater upp till cirka 80 g, något hårda skal. 1,5-2 meter hög. 

Tiny Tim - trevlig busk/körsbärstomat på 30-50 cm:s höjd med små söta tomater på 2-3 cm i diameter. Behöver inte tjyvas.


 
Tomatutbudet. Bilden är klickbar! Notera att tomaten uppe till vänster heter "Indigo Rose" och inte Crimson som jag skrivet!


Tyvärr har jag efter de senaste veckornas regnande drabbats av en hel del mögel och faktiskt i princip fått hugga ner tre tomatplantor för att undvika alltför mycket spridning men det har likväl blivit mycket frukt!

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards