Alla inlägg under november 2020

Av Petrus Hortulanus - 25 november 2020 22:09

Idag skriver vi den 25:e november i almanackan och det har varit soligt och runt 9 grader utomhus. Mörkret faller tidigt nu i dessa himska vintertidsdagar men annars är det svårt att tro att det är så här pass sent på året!

Jag har noterat att de ringblommor och solrosor som sått sig själva är de som blivit praktfullast. Därför kanske det vore läge med lite höstsådd. Sagt och gjort, för nästan exakt en månad sedan anlade jag en ny rabatt och sådde ringblommor, blåklint, sömntuta och vit sommarslöja. Nu ser det ut så här;

 
Små gröna växter börjar titta upp kring den bevarade ringblomman från i år i mitten.

Jag slängde även ner en del fröer till stockrosor härom veckan och funderar på att kanske så lite vallmo och solros också?

Jag tycker för övrigt mer och mer om dessa ringblommor i deras olika färger och former. Nu i november månad kan vi fortfarande få se sådan här blommande färgprakt!
     
Tre olika varianter från en blandning jag köpte härom året.

För den som vill veta mer om ringblommorna så rekommenderas Glädjens odlings video i ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=NjzSAahq15o

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards