Direktlänk till inlägg 3 september 2022

Besök på Trädgårdsföreningen i Göteborg

Av Petrus Hortulanus - 3 september 2022 14:00

För en månad sedan besökte jag en fantastisk plats som ligger bara 2-300 meter söderom Centralstationen, nämligen Trädgårdsföreningen i Göteborg. (Observera att bilderna går att få upp i större format genom att klicka på dem).


   
Entrén och ett skogsparti


Marginellt bakfull efter en konsert kvällen innan promenerade jag genom den välordnade parken en tidig morgon. Tyvärr hade inte palmhuset öppnat ännu men det var ändå mycket vackert att se på; skogspartier, stenpartier, olika blomrabatter, dammar och en rosenträdgård.


 
En del av rosenträdgården

Nu har rosor aldrig varit något jag egentligen intresserat mig för men i rosenträdgården fick besökaren en pedagogisk rundvandring bland olika sorters rosor, från de absolut äldsta sorterna som finns bevarade till lite mer modernt framkorsade, allt belyst i form av små informationstavlor lite här och var.


 
Kollegor i trädgårdsarbetet


På en plats fanns också bikupor samt ett särskilt anordnat tittskåp där man kunde se binas arbete bakom glas med en informativ tavla invid!


 
Rabatt utanför Palmhuset

Utanför palmhuset fanns väldigt välkomponerade rabatter, på bilden ovan syns en smakfull kombination av Canna, Paradisblomster, Sommardahlia, Heliotrop, Fjäderborstgräs, Petunia, Blåsalvia och en annan Salvia-sort.


 
...och här en praktvädd!

Som sagt, en mycket vacker plats väldigt centralt! Ett besök rekommenderas å det varmaste vid en resa till Göteborg!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petrus Hortulanus - 22 december 2023 09:45


Den 18/12 efter ett antal dagars duggregn och temperaturer uppåt 8-10 plusgrader tog jag mig änteligen i kragen och skördade de sista pantofflorna som var i jorden. Hade låga förhoppningar med tanke på att det varit 6-7 minusgrader för någon vecka se...

Av Petrus Hortulanus - 9 december 2023 10:00

Jag tänkte sätta vitlöken i mitten av november (har gjort detta 30/10-15/12 de senaste 3-4 åren) men p.g.a. snöblandat regn, mörker, elände m.m. så blev det inte av. 25/11 tänkte jag att det var hög tid men vädret hade slagit om. Jag gjorde i ordning...

Av Petrus Hortulanus - 28 oktober 2023 01:15

Gyllenbär är goda och försvinner oftast till frukost och efterrätt men det blir ju ofta stora skördar på kort tid, och då kan det ju vara kul att göra något av det hela.     Ett lass med gyllenbär (ja, jag vet att några är lite omogna) Provad...

Av Petrus Hortulanus - 21 september 2023 21:37

(recept från min mor, oklar källa från början)     Marmeladtillverkning (bilden är klickbar) 1 kg röda tomater1 citron1 vaniljstång (eller motsv mängd pulver/pasta)1 kg syltsockerReceptet räcker till 3-4 burkar á 500 g.1. Skålla tomaterna. Dra...

Av Petrus Hortulanus - 15 september 2023 16:30

  Receptet jag utgick ifrån (bilden är klickbar)   Förra veckan gjorde jag "ketchup" i enlighet med receptet i ICA:s tidning Buffé nr 8, 2023, där vi meddelas att "Tomatketchup är väldigt enkelt och otroligt gott att göra själv...", vilket är he...

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards