Alla inlägg under oktober 2020

Av Petrus Hortulanus - 28 oktober 2020 16:33

Har röjt upp i en odlingsbädd där jag tidigare i år odlade rovor, för att nu omvandla till en jordgubbs-bädd.


Har haft ytterst begränsad jordgubbsodling tidigare i form av några plantor av sorten "Sonata" som jag fått, dessa har nu skapat några små revor. Dessutom köpte jag 10 omärkta jordgubbsplantor av okända sorter på Blomsterlandet härom veckan för en billig penning. Lade så ut markväv, klippte hål och delade ut de tio plantorna som visade sig vara runt 15 st. Därefter täckt över med täckbark.


 
Nya jordgubbsbädden (~25 plantor, varav 10 Sonata).


Det sägs att plantorna inte ger frukt första året men några av de jag köpte hade redan små bär på sig, får se hur det går :)

Av Petrus Hortulanus - 16 oktober 2020 16:09

I måndags skördade jag min sista potatis för säsongen. Odlade enbart sorten Rocket i år med mycket gott resultat!


I år drabbades jag, precis som förra året av potatisbladmögel men klippte ner blasten så snart jag kunde och rotfrukterna kunde fortsätta att utvecklas under jord. Nästan inga angrepp på potatisarna alls, jämfört med förra året då jag hade väldigt mycket angrepp av knäpparbaggelarver samt lackskorv.


 
3 kg fina Rocket-potatisar, årets sista.

Ett bra potatisår alltså, totalt blev det 16,8 kg skördad potatis på 3 kg utsäde, alltså 5,6 kg skörd per kg utsäde!

En lärdom vid planteringen; det står ju att man skall förgro potatisen hemma för bästa resultat. Jag lade alltså ut mitt utsäde på tidningar i köket men så fick jag påhälsning av en hund som omedelbart började gnafsa på pantofflorna :)

Det slutade då med att den hundangripne potatisen fick ligga och torka i köksfönstret och de andra lades hastigt ned i källarförrådet. Sedan glömde jag bort allt i någon vecka med resultatet att jag hade 1 potatis med korta knubbiga groddar och 27 potatisar med långa bleka. Vissa personer sade att det var meningslöst att sätta de sistnämnda potatisarna över huvud taget, andra sade att det inte spelar någon roll. När jag satte potatis så var det nästan så att några groddar stack upp.


   
Potatis-sättning 6:e maj (notera särskilt hur en potatis har korta groddar) - bilderna blir större om man klickar på dem.

Slutsatsen är alltså att groddarnas längd i varje fall inte skapar ett sämre resultat!

Av Petrus Hortulanus - 7 oktober 2020 12:40

Det börjar bli i senaste laget men ännu så finns det bra bär att få tag på. Jag upptäckte en hel del skrumpna och övermogna bär på en sida av ett buskage men fann perfekt mogna bär på andra sidan av det, likadant hittade jag perfekta bär bara en 50-100 meter ifrån buskage där de var helt skrumpna och torkade.

Tidigare år har jag bara haft hyllebär i men nu provade jag att ha i lite citron och äpple också. Det funkade bra ;)

Tänk efter innan du sätter igång, det tar ofta knappast mer tid att göra 4 liter än 1 liter, själv ångrar jag att jag inte plockade mer bär...


 
På diskbänken innan sköljning...


Pers hyllebärssaft
(blir cirka 1 liter färdig saft och går alldeles utmärkt att fördubbla)
1 kg hyllebärsklasar
ca 2,5 dl vatten
3 äpplen
½ citron
3,5-5 hg socker
Atamon enl. flaskan/påsen

Du behöver också;
Bunkar och silduk med ställning alt durkslag.


Gör så här;
Skölj bären och klipp bort de grövsta stjälkarna.
Skala och skär äpplena i klyftor, pressa citronen.
Blanda bär, äpple, citron och vatten i en gryta och koka i 25-30 minuter.
Under tiden kan du skölja silduken, skålla den och en bunke med kokande vatten, skölja och rengöra flaskor.
Häll upp massan i en sil eller motsvarande och låt rinna igenom, det tar 20-30 minuter.
Mät volymen och häll tillbaka saften i grytan.
Tillsätt 3-5 hg socker per liter och koka upp.
Låt puttra i en fem minuter, skumma av.
Ta av grytan, tillsätt atamon.
Buteljera!

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards