Alla inlägg den 9 december 2023

Av Petrus Hortulanus - 9 december 2023 10:00

Jag tänkte sätta vitlöken i mitten av november (har gjort detta 30/10-15/12 de senaste 3-4 åren) men p.g.a snöblandat regn, mörker, elände m.m så blev det inte av. 25/11 tänkte jag att det var hög tid men vädret hade slagit om. Jag gjorde i ordning en odlingsbädd genom att hacka upp ogräs med djupfrysta rötter. Det blev dock väldigt kallt och gummistövlar är inte det bästa i minusgrader när man är svett men det var ett bra träningspass!


 
Odla året runt sägs det... (bilden är klickbar)


Nåväl, 27/11 tänkte jag att det MÅSTE göras. Det skulle vara 0-2 grader ute och endast en lätt skur på eftermiddagen men istället blev det ymnigt snöfall runt middagstid och successivt sjunkande temperaturer som kommande dagar sjönk ända ner till -9!

Flexade ut runt 14:30, cyklade i knappt styrfart och korsade vägar där bilarna slirade omkring. Genom att hacka ut jord från komposten byggde jag upp en upphöjd bädd, samtidigt som jag försökte rensa ut massa kirskålsrötter och annat. Fick så äntligen ner vitlöksklyftorna. 12 st Thermidrome (en tidig svagt lila sort) och 19 st Germidour (en tidig starkt lila sort), bägge med ganska stora klyftor. Kallt för händer och fötter och var även lite jobb med att få ner några överblivna tulpan- och påskliljelökar i några upphuggna köldhål :)


 
Vitlökarna kom i jorden, till stor del med jord som fylldes på ovanpå.

Skall bli spännande att se vad det blir av detta om några månader!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om odling, växter, grönsaker, bär, frukter, blommor, insekter, blad, bin och sånt :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards